Livet I Stort Och Smått

Alla inlägg under augusti 2009

Av Josefine - 31 augusti 2009 20:44

Idag efter lunchen räjsa vi till Gideå,

passade på att baka 2 kaksorter tills på lördag då Jonny fyller år!

Gjorde hallongrottor och makalösor *mums*

Bra att få lite barnpassning så man hinner nått ;-)


Sen ha vi tagit oss en tur ut i skogen, plockat lite gula kantareller,

samt att checka av läget på trattisarna, dock inte så mycket av dom än.

Men de hinns väl med de med, får vi hoppas!


Hampus fick prova sin nya Reima tec overall, super, den satt bra, lite

stor ändå blev de en 98, men de gör ju inget för reiman är ju ändå så smidig i sig så, och i år ha dom nytt tyg, wee..så den känns ännu smidgare,

men 1200 spänn för en overall! Men de är de nästan värt för dom är BRA!

Tur man fick halva sponsrad av gammelmormor, taaackar!

Så nu vill vi ha vinter, JA TACK!!!!!!!


Här kommer en bild på snyggingoverallen!


Nu ska jag se på tv och vänta hem min UNDERBARA sambo!

Vill ni nått veta?! Snart firar vi 5 år :-D

Och vi är lika käääära än! hihi!


Av Josefine - 30 augusti 2009 12:00

Känns som de är måndag idag, konstigt nog, är därför Jonny jobba idag.

Tråkigt, han jobbar mellan 11.30-20.00 Men så är de!

Igår blev de städning uppe på "lon" bra bra, städade längst upp.

Tänkte att vi skulle hinna rensa ut allt rat innan de är dax för återvinningen här så man kan kasta grejerna dit.

Blev lite grillning igår, sen rensa vi lite bär och åt friterade bananer

och glass *mums* Johanna, Roger, Patrik och Mia va här me.


Kan ju berätta att allt gick vägen med våran hemlis *puuh*


Inatt va Jonny så snäll, ha låg på min sida och tog hand om Albin.

Men jag vakna ju ändå då Albin vakna, men jag slappa ju bry mig,

göra maten osv.


Nu sover Albin, Hampus och jag ska ta oss nån lunch här.

Vi ha hunnit tvätta lite idag och baka en filmjölkslimpa, mums!


Av Josefine - 28 augusti 2009 18:09

Den falska filen kan jag rekommendera att göra,

supergod och lätt! Gick verkligen hem!


Va vi är duktiga, igårkväll städade vi ännu mera uppe på "lon"

Jag, Jonny och Agneta, ja Sören stod och peka lite :-)

Börjar hända lite grejer där nu, börja ju se golvet iaf, de ni!

Roligt kvällsgöra vi har va? Men bra blir de ju så!

Imorrn blir de ännu mera städ där, synd man inte ha nån barnvakt men

dom andra få städa där så tar jag hand om min prinsar <3


Idag ha farmor vare snäll och passa barnen så jag och Johanna

ha vare ute på en lååång ridtur ute i skogen,

och om ni bara visste va vi gjorde!? *haha* Men de är topsecret!

Blir sååå spännande ikväll, hoppas hoppas säger jag bara! :-P

Vore ju toppen! Jonny och Roger får sig en liten överaskning iaf.

Hoppas dom blir nöjda bara! :-D Men de tror jag!


Ha just ätit gomiddag hos Sören och Agneta, vilken härlig dag de vart!

Värsta lyxen, barnvakt och slippa laga middag, de ni ;-)


Hampus ha fått sig en ny reima tec overall med inför vinter så de blir kanoners, blev billigt för mammsen den gick på 1200, men fick halva pengen av snälla gammelmormor! Väntar med spänning att få hem den så vi kan prova, blev en i strl. 98! I ballongmodell, dom är ju så bra!

Lätt för barnen att röra sig i med så, Hampus hade tydligen även fått ett fleeceunderställ av snälla mormor, så snart är vintern räddad!

Behöver han inte frysa! De är bra för vi är ute så mycket samt att han går på en uteförskola, så man vill ha det som är BÄST! :-D


Nä nu ska jag se om mina grävarkillar kommer hem snart,

sen ska vi snart lägga kidsen och sen blir de spännande :-)


Ha en trevlig helg!


Av Josefine - 27 augusti 2009 10:04

Igår efter middagen for jag, pappsen, Emil och Emma ut i kanatrellskogen, oj vilka kantareller vi hitta, massa nya ställen ;-)

Dom va verkligen jättefina svamparna vi hittade.

Supermysigt att bara gå omkring och strosa och känna lugnet!

Jonny va ju såklart hemma med kidsen så.

Sen bjöd vi över Sören och Agneta på smörsteka kantareller,

är ju bara så himla gott.

Satt och pratade om hur MYCKET göra de är innan vintern här, gahh!

Fattar inte hur dom ska hinna, men dom hinner de dom hinner.

Jonny med hans skitschema på flyget då han jobbar typ jämt,

är ju inte till nån fördel.


Nu ha jag just förberett middagen som består av falsk fläskfile, mums.

De va mammsen som tipsade mig om detta recept:


500 gr Fläskfärs elller blandfärs.
2-2½ msk Aromat
 
Blanda köttfärs och aromat väl rulla till en filelängd,

lägg i frysen med folie runtom i minst 3 timmar.
Skär skivor, bryn och lägg i form.
Bryn sedan svamp och lök, häll över köttet.
 
Värm sedan 1burk cream fraich, 3dl grädde, soya och häll över kött och svampblandningen in i ugn 225 grader ca 15 min.

Spännande med nått nytt! Verkar ju supergott, utlåtande kommer sedan!


Idag får vi nog besök av min mormor och morfar, tänkte bjuda dom

på mat med så. Länge sen dom va hit nu så de blir skoj.

Nu ska jag se om jag ska byta gardiner här i köket eller om de blir tvätt.

Hmm....

Albin sussar så de är lugnt, Hampus är på förskolan och leker.

Av Josefine - 26 augusti 2009 10:52

Nu ha man nyss vare hos doktorn med Albin, han väger nu 8360 g,

69 cm lång, oxå fick han 2 sprutor, stackarn ett i varje ben.

Hampus vägde i den åldern 7850 g och va 70 cm lång.

Hampus va ju oxå med idag, pratade men doktorn om man skulle kunna

få fara och testa han och se va han är allergisk mot, men inte då,

han sa bara att de va att undvika hästar, hö och spån så..hmm..typiskt!

Nästa gång de blir så kommer jag nog åka ner till sjukhuset,

då kanske dom gör nått. Man vill ju såklart veta va de är.


Nu är Hampus på förskolan och leker, tycker de är så skoj där!

Albin sover och jag ska snart se va de blir för lunch här i huset.


Igårkväll städa vi lite uppe på "lon" kommer bli så fint där då de är klart,

får se om man kanske kan få hit lite hjälp på lördag ;-)

Alla säger ju att dom kan hjälpa till men..hmm..

Vill ju ha städat klart där snart *hihi*


O Mia va och köpte en skoter igår, en ski-doo rev 550 -06,

sån ha jag haft, mkt bra! Så nu längtar vi tokmycket till vinter,

gu va kuuul de kommer bli, hoppas på mycket snö bara!

Åh undrar hur Lynxen är att köra :-P Känns som man tappat lite körning nu på slutet men fort kommer de igen!


Tänk att de redan är onsdag idag, snart ha halva veckan gått.

Får se om de blir nån svampplockning nån kväll framöver här.

Hoppas på de så ingen annan hinner före och plocka på alla våra braställen!

Vore ju beeeedrövligt!


Nä nu ska jag kila ner i källarn och se va man kan ta upp för gott ur frysen.


Av Josefine - 23 augusti 2009 18:32

Igår va vi bortbjudna på middag hos Berit och Jörgen,

ute vid havet, dom har de verkligen sååå himla fint där. 

Skulle oxå vilja ha sån fin sommarstuga.

Maten va supergod och trevligt sällskap,

blev lite halvsent så vi hade ju hoppats på att Hampus

skulle sova lite längre imorse. Men inte då, han vakna vid 6 *suck*

Men så är de då man ha småbarn. Har ju världens underbaraste sambo så,

vi tar hand om en unge var. Men snart är de ju slut på friden med Albin

med, han är ju redan 6 mån. De går ju som i perioder de där då dom vakna

på morron. Men man ska inte klaga dom lägger ju sig tidigt så,

runt 19-19.30 så Skönt med lite egentid på kvällen!

Lite lugn och ro, för de är verkligen full rulle dag ut och dag in! *hihi*


Idag ha Erik och Tess vare här, hon försökte fota barnen,

ja de gick väl inget vidare då men.

Inte lätt då de är 2 viljor. Lite kort blev de iaf.

Barn är ju barn så :-) Bra att gilla läget!

Sen ha Tess passat barnen så jag ha fått massor gjort,

bytt gardiner i tv-rummet, lagt undan tvätt, tvättat,

lagt undan alla kläder som är för små till ungarna

samt sommarkläder så de är bra. Sånt som man alltid skjuter på.

Sen blev de grillade kotletter idag med klyftpotatis.


När ungarna somnat ikväll ska jag och Jonny pyssla på ute,

alltid finns de nå göra, så vi får se va vi tar oss an,

så skönt väder så ikväll blir de en utekväll! Bara att passa på och njuta!


Ni kan ju kika in på min bilddagboken där finns de lite bilder från helgen.


Nu ska jag se va mina killar gör.

Av Josefine - 21 augusti 2009 20:40

Igår räjsa vi till Gideå efter Hampus gått klart på förskolan.

Fick busa massor med morfar, så jag fick lite avlastning!

Jag passade på att plocka vinbär så nu ha mammsen min vare snäll och hjälpt mig att gjort lite saft att frysa in, bra då hösten och vintern kommer!

Sen efter ungarna somna igår så for vi ut till skogen, jag, pappsen och lillebror Emil. Vi skulle plocka kantareller och tro ni inte vi hitta massor?

En halv ica-kasse blev de *mumsmums* så sen blev de smörsteka kantareller på hembakat mjukt tunnbröd, såååå gott!


Idag ha min snälla lillebror Erik och hans tjej Tess passat barnen *tack*
Så då kunde jag och mammsen min fara till stan i lugn och ro.

Gick en snabbis på stan, blev en massa snygga kläder till Hampus,

de tackar vi världens bästa mormor för! Köpte en snygg bikini till mig själv inför utlandsresan. Sen klippte vi oss, mycket välbehövligt, klippte säkert bort 5 cm som va nött så nu känns håret så kort! Sen blev de mathandling och en sväng på öb och barnens hus. Fick gomiddag idag = tacos, sen räjsa vi hem till movattnet igen, home sweet home säger jag bara!

Ha gått och blivit förkyld jag så jag ha käkat i mig ipren och nässpray,

hoppas de känns bättre imorrn.


Nu blir de tv-soffan och vänta på att min underar sambo ska komma hem!


Av Josefine - 20 augusti 2009 08:59

Igår va en toooppenkväll måste jag säga!

Eller hur Jonny ;-) Om ni bara visste! :-D Happy,happy!


Bakade en god kaka igår, gjorde denna fast med hallon och blåbär i, mums!

http://www.kokaihop.se/recept/roedvinbaerskaka-med-maraengtaecke



Sen kom mammsen och pappsen på besök, efter middagen va vi och spanade in Jonnys nya stora grävmaskin! Kikade in skotern me ;-)



Storgrävarn!


Sen blev fika med blåbärs/hallonkaka med marängtäcke, mums!

Efter mammsen och pappsen farit hem och ungarna somnat tog jag och Jonny fyrhjulingen och for ut till skogen och kikade efter kantareller och va tror ni vi hitta? Jo gula kantereller, stora och fina, samt att de va en hel del smått som var på väg upp så vi kan lätt fara dit och plocka mera! Tror de blir ett bra svampår i år!

Till veckan ska jag och pappsen ut i skogarna och kika på våra kantarellställen! skojigt värre! Så härligt att hösten närmar sig, de gillar vi!

Sen kommer vintern, ännu bättre, längtar som tusan!

Hoppas på många mil på skotern, ha bestämt oss för att göra lite längre turer så de blir kul, en tur till lycksele köra skoter dit, sen bo på hotell, och sedan köra hem! Kommer blir en toppenvinter! Oxå blir de fjällen såklart!


Nä nu ska jag sluta drömma mig bort om den härliga tiden vi har framför oss,

Albin ha just somna, jag ska hoppa in i dushen. Funderar på åka till Gideå efter Hampus vart på förskolan, får se hur de blir, måste isåfall packa lite grejs då oxå.

Ovido - Quiz & Flashcards