Livet I Stort Och Smått

Alla inlägg under juni 2009

Av Josefine - 27 juni 2009 12:21

Nu blir de allt mer och mer sällan man skriver här igen,

kan de bero på kanonvädret ute samt att dagarna är fyllda

med lek och bus m.m Måste ju passa på att njuta av solen!


Igår blev de årets första dopp, riktigt skönt!

Hampus är en liten badkille med, "mycke att" säger han mest hela tiden! Blev grillning igårkväll med systrarna till Jonny oxå Roger, gott va de!


Nu håller jag på att steka en fläskfile i ugnen, kidzen sussar!

Skönt att vila från solen lite med, Jonny han åkte iväg och jobba en sväng,

är väl hemma på några timmar igen så.


Morbror Erik och Tess skulle komma sen och äta med oss!

Samt att de blir lite bad och svalka sig!


Nu ska jag kolla hur de går med köttet!


Av Josefine - 23 juni 2009 08:35

Va skönt att de är slut på allt firande nu för ett litet tag!

Några dar sen jag skrev här nu, ha haft fullt upp.


På midsommardagen va vi lite sega alla utom barnen, haha!

For upp till Studsviken en sväng på midsommarkvällen, farmor va snäll och passade barnen (dom sov ju) men ändå, hade barnvakten på till dom så.


Sen var de dax för den årliga utflykten på midsommardagen,

vi for till kvarnforsen (tror jag de heter) Va riktigt fint där,

aldrig vart där, även fast de ligger riktigt nära!

Oskar, Sofia och Johan kom dit med, Albin tackar för dom fina kläderna!

Fina kläder från JW:s kusiner!


Sen på kvällen tog vi oss en tur till metartjärn,

Utsikt över metartjärn!


Terrängkörning med barnvagnarna! Men de gick bra!

Tur man inte har några "stadsvagnar"

Jag med Albin i sin vagn!


Fiskelyckan var dålig, men korven och marshmallowsana blev lyckat!

Kom hem vid 22.30, la kidsen, sen såg vi på en film.

Sena kvällar, nu får man vila upp sig då de är vardag igen!


På söndagen kom de massa folk och firade Sören så vi blev bjudna på lunchbuffe där, sen på eftermiddagen for vi och hälsa på Emmas pappa.

Emil och Emma va där och gjorde ladugården med.

Va riktigt spännande för Hampus!!

Ha även hunnit boka in resan, till Kreta blir de! Utan barn!

Dom ska få ha turen att va hos mormor och morfar, ser inget

nöje med att ha dom med sig, blir mycket bättre för dom hemma!


Igår fyllde Sören 60 år, så kalas hela dagen! Med god mat och tårta!!!!

Barnens outfit!


Sen då barna somna gick vi ut och vattna lite, gallra i landet lite,

strödde gräs på tomaterna, fyllde grus där man kör in till carporten.

Sen slängde vi över barnvakterna till farmor och gick ner till sjön.

Fick mig en stor fisk på metspö, så de va skoj! En gös tro jag de va!


Idag vet jag inte va de blir, ska byta om på barnen nu iallfall, dom ha pyjamserna på sig än så. Solen verkar gömma sig idag, är mulet här nu.

Av Josefine - 19 juni 2009 10:45

Igår räjsa jag och Albin ner till stan för att handla,

men gud vilket folk de va på Willys, en gallskrikande unge + superlång kö,

ingen bra kombination! Folk är inge artig nu för tiden,

kunde dom bara inte släpp förbi oss så vi fick gå ut därifrån,

men inte då, stackars lille Albin! Va så less då jag gick ut därifrån,

men hallå vad hade man gjort själv i ett sånt läge??

Jag säger då bara de, puuuuuckon!!!


Köpte även schampo och balsam till mitt hår som förhindrar att

metaller och sånt skit sätter sig i håret och blir grönt,

blev även en mascara och hårborttagningscreme till mig.

Hampus gick sista dagen på dagis igår, så nu är han ledig i 7 veckor,

så nu hoppas man solen och värmen kommer fram snart så de blir lite bad,

utelekar och sånt kul!


På kvällen kom Foppa hit, hjälpte Jonny med sin nya skrivare.

Så nu funkar de. Sen kom även Mia, Johanna, och Roger. Riktigt trevligt,

satt ute på altan och prata lite och J & R fick i sig lite alkohol!

Jag laddar för idag jag!


Nu fixas de för fullt i carporten för midsommarfest! Vi gillar!


GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!!!!!!


Nu ska jag tanka mobilen, så jag kan svara på mina sms!

Av Josefine - 17 juni 2009 21:08

Igår va vi på husvisning med bror min och Tess,

jättemysigt hus, så vi får se hur de blir!

Sen blev de fika hos oss, Hampus blev glad att få träffa dom.

När vi komme hem upptäckte vi att de droppade från diskmaskinen,

får se hur de går nästa disk, den ha väl börjat gjort sitt men ändå!


Idag ha jag torkat av kökskåpen + torka damm m.m i köket.

Sen ha jag bytt gardiner i kontoret och hallen uppe, samt tvättat.

Hampus ha vare hemma från dagis idag då dom haft stängingsdag.

Imorrn är de sista dagen innan hans lilla sommarlov,

då kommer han att få va ledig 7 veckor, skööönt för han!


Tog oss en tur och kikade på kossorna, men dom va så långt borta, typiskt!


Haft besök av grannarna idag, barnen fick leka lite!

Vart ute en sväng nu ikväll, skrivit min  ikea-lista till mamma.


Nu blir de tv-soffan!!

Av Josefine - 16 juni 2009 09:49

Igår va de morotspure som skulle smakas, är helt paff hur bra de går!

Ingen protest alls, hoppas de forsätter såhär!

Fått sig en sked, sötis!


 Hihi, lilltungan!


Ska såklart smaka på haklappen!


Efter middagen så lekte vi lite...

Leker affär med Hampus, de va skojigt tyckte han!


Sen va pappsen hem på en snabbvisit, skulle till stan igen på nån information om rotavdraget så då passade vi på att göra en filmjölkslimpa!

Gick väl rätt bra att lägga barnen igår, men inatt vid halv två kom Hampus krypandes ner i våran säng, så där sov han resten av natten.

Albin vakna vid 5 va orolig en timme, sen vakna Hampus vid 5.30

Så idag är man lite halvseg! Men sånt hör ju till då man ha småbarn så!

Hoppas på en bättre natt inatt! Tar väl ett tag för Hampus att vänja sig.

Idag blir de lugnt medans Hampus är på dagis, sen blir de att följa bror min och Tess på husvisning, skojigt!


Nu ha Albin just somna så jag ska duscha sen se om de är nå bra på tvn!


Nya bilder på gullungenhampus.bilddagboken.se/

Av Josefine - 15 juni 2009 15:59

Nyss gjort denna gryta, supergod!

Blir dagens middag samt att frysa in lite!


Enkel grundgryta, inget stekande, bara koka och frysa in. 

Ingredienser 10 port:

1 1/4 kg benfri högrev eller rostbiff
2 gula lökar
1 liter vatten
2 köttbuljongtärningar
1/2 tsk svartpeppar
4 msk tomatpuré
2 msk soja
2 msk vetemjöl
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche


Gör så här:

Skär köttet i  bitar. Skala och hacka löken. Koka upp vatten i en gryta.

Lägg i lök, buljong, peppar, tomatpuré, soja och kött.

Låt grytan koka ca 1 timme. Vispa ut mjölet i lite kallt vatten.

Rör ner redningen och crème fraiche.

Låt grytan koka 5 min till. Låt grytan kallna.

Frys in i formar, lagom stora till en måltid.

Av Josefine - 15 juni 2009 09:16

Igårkväll gjorde vi iordning Hampus nya säng, har haft den

ett tag men inte ställt iordning den till han, men nu tyckte vi de

va dax för de så! Gick faktiskt riktigt bra för han att sova där inatt,

första natten och allt, han sov hela natten från strax efter 20 till 6.

Och han klev inte upp en enda gång, imponerande!

Men om mamma hade fått önska så hade han gärna fått sovit liiite längre!

Men inget att göra åt, låg och gosade med mina 2 pojkar till 7 sen klev

vi upp, gjorde välling, bytte på barnen, käka frukost, packa dagisväskan.

Hampus är på dagis den här veckan mån,tis,tors sen ha han sommarlov

i 7 hela veckor, skönt för han!


Undrar vars sommaren är? Kikade in på yr.no, vädret ser inge lovande ut.

Boooring! Vill ha sommar och sol NU!


Av Josefine - 14 juni 2009 15:47

Igårkväll va vi och firade mammsen,

hon fick värdelns bästa platt/locktång i ett av oss,

den nya icurl tången, kan verkligen rekommendera denna!

Provade den igår såklart de gick så snabbt och enkelt, en sån jag vill ha!

Träffade mormor och morfar, dom va där då vi kom.

Sen kom farmor, farfar, Sören, Carina och Lukas.

Hampus blev glad då han fick en lekkompis.

Så länge sen man träffa dom så de va skoj!

Blev en bra kväll med god mat och massa gott hembakat fika!

Sen blev de lite tv-tittning då vi komme hem,

gav även Albin en flaska ersättning och han sov ändå till 4.30

innan han skulle ammas, så de ska jag forsätta med.

Åt bara en gång innan han vakna för morron, toppen!

Smakisarna går bara bra att ge han med, han verkligen gillar de.


Idag ha jag och Hampus städa övervåningen, och Hampus lekrum.

Sen ha vi gjort massor älgköttbullar och en fiskgryta

som de blir till middag idag, håller på kokar pärer nu.

Så idag ha vi vare effektiva och gjort massor.

Nu ska jag fixa klart middagen!

Ovido - Quiz & Flashcards